تازه ترین شهادتنامه های منتشر شده درباره شرایط زندان های ایران؛ آخرین آمار اعدام

8 مهرماه 1392 – مرکز اسناد حقوق بشر ایران (IHRDC) از تحولات هفته های اخیر در جمهوری اسلامی ایران از جمله آزادی بیش از دوازده تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی و اعلام اسامی بیشتر، استقبال می کند.
در حالی که مرکز اسناد حقوق بشر ایران از عفوها و آزادی های اخیر، و نیز خبر دعوت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران؛ از ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل برای سفر به ایران، دلگرم شده است، لیکن اقدامات زیادی هنوز باقی مانده که باید انجام شود. صدها تن از زندانیان سیاسی همچنان در زندان ها و بازداشتگاه های جمهوری اسلامی ایران در بندند. برخی از آنها همچنان بدون تفهیم اتهام در بازداشتند و برخی دیگر نیز پس از برگزاری یک محاکمه کاملا ناعادلانه، محکوم شده اند. بسیاری از این افراد در بازداشتگاه هایی با شرایط نامطلوب و غیر بهداشتی و تحت شکنجه های جسمی و روحی روانی و رفتارهای تحقیرآمیز دیگر، نگهداری می شوند.
در شهادتنامه هایی که مرکز اسناد حقوق بشر ایران آنها را منتشر کرده است، دو تن از زندانیان سیاسی سابق – زینب بایزیدی و امیدرضا پورمحمدعلی فراشاه– دوران حبس خود در زندان اوین تهران و نیز زندان مراغه در استان آذربایجان شرقی را تشریح می کنند. شهادتنامه آنها را در ادامه دنبال کنید.
علاوه بر این، علیرغم تحولات مثبت اخیر، میزان اعدام در جمهوری اسلامی ایران در حد نگران کننده ای است. از 20 شهریور ماه تا سوم مهرماه سال جاری، مرکز اسناد حقوق بشر ایران از طریق منابع رسمی، نیمه رسمی و غیر رسمی؛ تعداد 50 مورد اعدام با احکام قضایی، عمدتا مربوط به جرائم قاچاق مواد مخدر در ایران را ثبت کرده است.
برای دیدن آخرین آمار مرکز اسناد حقوق بشر ایران درباره اعدام، اینجا کلیک کنید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید:
گیسو نیا
مدیر اجرایی
مرکز اسناد حقوق بشر ایران
ایمیل: gnia@iranhrdc.org
تماس: +1 (203) 6549342
پست شده در بیانیه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>